Pages

Rabu, 10 Maret 2010

DOA UNTUK SUAMI DARI ISTRI SHALEHAH

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
ampunilah dosa ku yang telah ku buat..
limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas..
berikanlah aku kekuatan mental dan fisik..
karuniakanlah aku dengan sifat keridhaan..
peliharalah lidahku dari kata-kata nista...
kuatkanlah semangatku menempuh segala cobaaan-Mu..
berikanlah aku sifat kasih sesama insan..

Ya Allah...
Sekiranya suamiku ini adalah pilihan-Mu di Arash..
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya..
Sekiranya suamiku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititian-Mu..

Karuniakanlah aku sifat kasih dan ridha atas segala perbuatannya..
Sekiranya suamiku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah-Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya...
Sekiranya­ suami ku ini adalah yang terbaik untukku di Dunia-Mu..
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya..

Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh-Mu..

maka Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala sikap dan Amarahnya..

Tapi Ya Allah...
Sekiranya suamiku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang..
tunjukkanlah aku jalan yang terbaik untuk aku arungi segala dugaan-Mu..
Sekiranya suamiku tergoda dengan keindahan dunia Mu..
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..
Sekiranya suamiku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan..
Karuniakanlah aku kekuatan-Mu untuk membetulkan keadaanya..
Sekiranya suamiku mencintai kesesatan pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari  keterlenaan..

Ya Allah...
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku..
Kau jua yang Maha Mengampuni segala kesalahan dan ketelanjuranku..
Sekiranya aku khilaf membuat keputusan..
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau ridhai..
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri..
hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat-Mu..
Sekiranya aku ingkar dan durhaka..Berikanlah aku petunjuk kearah rahmat-Mu..

Ya Allah...

Sesungguhnya aku lemah tanpa petunjuk-Mu..
Aku buta tanpa bimbingan-Mu..
Aku cacat tanpa hidayah-Mu..
Aku hina tanpa Rahmat-Mu..

Ya Allah..
Kuatkanlah hati dan semangatku..
Tabahkanlah aku menghadapi segala cobaan-Mu..
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami..
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agama-Mu..
Bimbinglah aku menjadi isteri yang Sholeha..
Hanya pada-Mu Ya Allah ku mohon segala harapan..
Karena aku pasrah dengan dugaan-Mu..
Karena aku sadar hinanya aku..
Karena aku insan lemah yang kerap keliru..
Karena aku lena dengan keindahan duniamu..
Karena kurangnya kesabaran ku menghadapi cobaan-Mu..
Karena pendek akal ku mengarungi ujian-Mu..

Ya Allah Ya Tuhanku..
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati..
Isteri yang dikasihi..Isteri yang shaleha..
Isteri yang senantiasa dihati..

Aamiiin..Aamiiin..Aamiiin Ya Rabbal Allamiin..

2 komentar:

  1. Alhamdulillah, dan terimakasih semoga niat baik akan berbalik kembali kepada Anda...yg membuat postingan ini

    BalasHapus
  2. Terima kasih atas pengongsian ini. Tersentuh hati sy. Insyallah sy pun amalkan ini. Terima kasih.

    BalasHapus