Pages

Jumat, 12 Februari 2010

MENSYUKURI NIKMAT UMUR



Rasuulullaahi shallallaahu’alaihi wa sallam bersabda..
Allaah Ta’aala berfirman..

Apabila usia hamba-Ku mencecah empat puluh tahun..Aku selamatkan dia dari tiga penyakit..
yaitu..gila..kusta dan sopak..

Dan apabila usia hamba-Ku mencecah lima puluh tahun..Aku akan menghisabnya dengan hisab yang seringan-ringannya..

Apabila usia hamba-Ku mencecah enam puluh tahun..Aku akan gemarkan dia dengan bertaubat..

Dan apabila usia hamba-Ku mencecah tujuh puluh tahun..Aku jadikan Malaikat mengasihi nya..

Dan apabila usia hamba-Ku mencecah delapan puluh tahun..Aku catat kebaikan untuknya dan Aku hapuskan kejahatannya...

Dan apabila usia hamba-Ku mencecah sembilan puluh tahun..maka berkatatalah Malaikat..
tawanan Allaah di bumi dan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu dan kemudian diberi hak memberi syafa’at...

Maka apabila usia hamba-Ku mencecah usia yang selemah-lemahnya..
maka Allaah mencatat baginya pahala apa yang biasa dikerjakannya sewaktu dia sehat..dan apabila dia melakukan kejahatan..maka tidaklah dicatat atasnya.

HR Al Tirmidzie
dari Utsmaan bin Affaan radhiyallaahu ’anhu..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar