Pages

Sabtu, 09 Juli 2011

PELANGI


Alkisah...
Suatu hari warna-warna bertengkar..masing-masing merasa paling terbaik..paling penting..paling bermanfaat dan paling diminati..

Kata HIJAU..
" Akulah yang paling penting di sini..Aku lambang kehidupan dan harapan..
Aku dipilih untuk menjadi warna rumput..pohon dan dedaunan..
Tanpa aku berarti kematian..Lihatlah kehijauan alam dan kamu akan melihat
bahwa akulah yang paling banyak dan menonjol"..

BIRU mencelah..
" Engkau hanya berfikir tentang bumi..Coba fikirkan juga tentang langit dan lautan..Bukankah air simber kehidupan..?
Dari lautan..awan menyerap air ke atas..Ruang udara memberi ruang dan suasana kedamaian..
Tanpa suasana kedamaian yang aku warnai..tak ada maknanya kamu semua di sini"..

KUNING tertawa sambil berkata..
"Kamu semua serius sekali..!!..Lihatlah aku yang mewarnai tawa..
kegembiraan dan keriangan kepada dunia...
Matahari kuning..bulan kuning..bintang-bintang pun kuning..
Coba lihat bunga matahari..melihatnya saja mencetuskan senyum di bibir..
Tanpa aku..suramlah dunia ini tanpa keceriaan..

ORANGE tak mau ketinggalan..
" Aku warna kesihatan dan kekuatan..Mungkin aku kurang kelihatan dibanding yang lain..Yang sedikit itu biasanya berharga..Aku berkhidmat pada manusia..
Aku ada di banyak vitamin-vitamin penting..
Lihatlah lobak merah..jeruk..labu..mangga dan lainya..
aku menghiasi alam tatkala matahari terbit dan terbenam..keindahanku membuat semua orang lupa pada kamu semua"..

MERAH tak tahan lagi lalu menjerit...
" Aku adalah penguasa di antara kalian..Aku warna darah..dan kehidupan adalah darah..!
Aku lambang ancaman dan keberanian..Aku sanggup berjuang mati-matian
untuk kebenaran..Aku mewarnai semangat dalam aliran darah..
Tanpa aku..bumi ini gersang seperti bulan..Aku warna kasih sayang dan cinta..

UNGU merasa sangat tersinggung lalu berkata dengan meninggikan diri..
" Aku warna raja dan lambang kekuasaan...Raja..pemerintah selalu memilihku karena aku lambang autoritas dan kebijaksanaan..!
Aku selalu didengar dan ditaati..aku juga memberikan kesan kaya..dramatis dan canggih..serta berhubungan dengan kemewahan dan kreativitas.."


Ketika perdebatan antara warna-warna alam tsb..tiba-tiba dentuman guruh
dengan kilat sambung menyabung...Hujan mulai turun dengan lebat..
Warna-warna tadi ketakutan..lalu mendekati satu sama lain..bersatu menghadapi
suasana yang menakutkan itu..
Di celah-celah dentuman guruh dan halilintar..hujan yang telah lama bersabar mendengar perdebatan antara mereka..lalu menasihati...

"Kenapa kamu semua menjadi bodoh...?
Kenapa bertengkar dan berbangga diri dengan kelebihan masing-masing..?
Bukankah Tuhan telah menciptakan kamu masing-masing dengan tujuan dan keistimewaan sendiri walaupun kalian berbeda..?
Sekarang bergandeng tangan dan segera datang padaku..!!"

Warna-warna tunduk dan akur..Hujan meneruskan nasehatnya...
" Mulai hari ini..setiap kali hujan turun..datanglah bersama dalam satu kesatuan yang damai dan harmoni sebagai pelangi merentas langit.."

Sejak itu..tak ada lagi perdebatan antara warna yang masing-masing mencoba membanggakan diri dengan riya' mengatakan kelebihanya...



Perumpamaan di atas sekedar membawa kita yang dianugerahkan akal dan fikiran untuk merenung kembali hakekat kehidupan ini...

Yang sering bertengkar bukanlah pelangi..tapi MANUSIA...
yang bukan saja bertengkar..menfitnah maupun menuduh..
malah yang paling menyedihkan lagi jika sampai kepada episod pertumpahan darah..

Semoga kita berpijak di bumi yang nyata dengan kerendahan hati seorang hamba...
yang betul akan niatnya..serta ikhlas dengan segala apa yang dipertanggungjawabkan..

Semoga keindahan pelangi di kala hujan datang..memberi inspirasi untuk menghargai..mengiktiraf dan mewujudkan keharmonisan antara sesama insan...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar